۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱

تشییع مدیر انتشارات کارنامه ـ1؛

پیشنهاد راه‌اندازی جایزه محمد زهرایی/ او از کاغذ با منشا ساقه برنج هم کتاب می‌ساخت

پیشنهاد راه‌اندازی جایزه محمد زهرایی/ او از کاغذ با منشا ساقه برنج هم کتاب می‌ساخت

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران به خانواده زنده‌یاد محمد زهرایی مدیر فقید انتشارات کارنامه پیشنهاد تاسیس جایزه‌ای به نام او را داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد زهرایی مدیر فقید انتشارات کارنامه صبح امروز چهارشنبه 30 مرداد با حضور جمع زیادی از ناشران و چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی در مقابل خانه هنرمندان ایران در تهران برگزار شد.

از جمله کسانی که در این مراسم حضور داشتند، می‌توان به نجف دریابندری، احمد مسجدجامعی، بهمن فرمان‌آرا، حسن کیائیان، ضیاء موحد، ابوالحسن مختاباد، محمدمهدی داودی‌پور، نادر قدیانی، محمود آموزگار، اکبر ایرانی، محمدعلی ابطحی، محمدرضا شفیعی کدکنی، علی موسوی گرمارودی، احمد مسجدجامعی، منوچهر حسن‌زاده، علی میرزایی، کامبیر درمبخش، احمد سمیعی گیلانی، قطب‌الدین صادقی، محمدجواد مظفر، نورالدین زرین‌کلک، عبدالرحیم جعفری و مصطفی ملکیان اشاره کرد.

علت غیبت وزیر ارشاد در تشییع مدیر نشر کارنامه

در این مراسم ابتدا پیام تسلیت خانواده زنده‌یاد زهرایی و تشکر آنها از مردم برای ابراز همدردی قرائت شد و سپس داوود موسایی مدیر انتشارات فرهنگ معاصر که مامور قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود، پشت تریبون قرار گرفت و پیش از قرائت پیام جنتی گفت: آقای جنتی، دیشب در تماسی با بنده اعلام کرد که صمیمانه دلم می‌خواست خودم در این مراسم باشم، ولی چه کنم که باید در جلسه هیئت دولت حضور پیدا کنم.

در پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت محمد زهرایی مدیر فقید انتشارات کارنامه، از او در تبار فرهیختگانی یاد شده بود که «گوهر گرانقدر عمر را تنها در راه تعالی فرهنگ این مرز و بوم مصروف ساخته‌اند». در ادامه پیام وزیر ارشاد آمده بود: اهتمام پنجاه‌ساله این اندیشمند متعهد به نشر آثار ارزنده ادبی و هنری در خاطره همه فرهنگ‌دوستان ثبت و ضبط است و از این پس جای این بزرگمرد در میان ناشران خلاق و خدوم کشورمان همواره خالی خواهد بود.

خاتمی: داغ زهرایی بر دل اصحاب فرهنگ و هنر و اهالی نشر سوزان‌تر است

در ادامه این مراسم پیام سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق کشورمان قرائت شد، در این پیام آمده است: جناب آقای محمد زهرایی که خدایش رحمت کند، یکی از چهره‌های ارزنده فرهنگ و ادب و نشر معارف و آثار فرهنگی، رخ در نقاب خاک کشید از خداوند متعال برای آن عزیز غفران و رحمت الهی آرزو می‌کنم. داغ ایشان بر دل اصحاب فرهنگ و هنر و اهالی نشر سوزان تر است برای همه دوستداران ایشان و بخصوص خانواده محترمشان شکیبایی و تندرستی و بهروزی آرزو می‌کنم.

در این مراسم همچنین محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران پیام تسلیت هیئت مدیره این اتحادیه را به مناسبت درگذشت زنده یاد زهرایی مدیر انتشارات کارنامه قرائت کرد که در این پیام هم آمده است: محمد زهرایی خدمتگزار دیرینه صنعت نشر کشور و کتاب، با نزدیک به 5 دهه تلاش در صنعت نشر کشور، از خود عنوان ناشری توانمند و با دانش و تجربه آفرید. او مرگی پرمعنا داشت در سن 65 سالگی در پشت میز کارش و در حین کار و در بین همکارانش درگذشت.

پیام اتحادیه ناشران: زهرایی با انتشار آثاری گزیده، سطح توقع مخاطبان کتاب را در ایران ارتقاء داد

در پیام تسلیت هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین آمده است: زهرایی با آثار گزیده‌ای که منتشر کرد، میزان توقع مخاطبان کتاب و اندیشه را در ایران ارتقاء داد. این اثرگذاری به نام او ثبت می‌شود و برای فرهنگ مکتوب کشور به یادگار خواهد ماند.

در ادامه این برنامه احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی با بیان اینکه مرگ محمد زهرایی برای جامعه فرهنگی کشور، بسیار غیرمنتظره بود، گفت: زهرایی آدم بزرگی بود در طول زندگانی خود بسیاری از بزرگی‌ها‌ را نشان داد و بزرگان را به عرصه آورد، هنر او پیوند دادن نسل‌ها‌ و ریشه‌ها‌ بود. او کتاب را به عنوان پایه فرهنگ انتخاب کرد و پایه درستی هم بود.

زهرایی می‌خواست از کاغذی هم که منشا آن ساقه برنج، کتاب بسازد

مسجدجامعی افزود: زهرایی برای انجام کارش صنعت را به خدمت گرفت و از این امکان به خوبی بهره برد، او هنر را در گسترده ترین صورت خودش در هنر و کتاب آورد. از مهم‌ترین ویژگی آثاری که مرحوم زهرایی تولید می‌کرد، وجه هنری آنها بود؛ از انتخاب حروف گرفته تا کارهای تایپ و گرافیک و دیگر ریزه کاری‌های نشر کتاب. یادم می‌آید که او یک بار کاغذی را از هند آورده بود که ریشه آن ساقه برنج بود و می‌گفت می‌خواهم با این کاغذ، کتاب تولید کنم. یک بار هم اثری را آورده بود و چیزهایی را درباره چاپ کتاب به روش‌های نفیس شنیده بود و آموخته بود و می‌گفت می‌خواهم ببینم می‌شود کتابی را با پوست آهو تولید کرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: او سنت کهن را با تکنولوژی روز آمیخته می‌کرد و روح ایرانی را غنا می‌بخشید، حوزه ارتباطی زهرایی تنها صنعت نشر و تولید کتاب نبود او تفکر را در حوزه قدیم و جدید به هم وصل می‌کرد و زیباترین آگاهی‌های فلسفی قدیم و جدید را به هم پیوند می‌داد.

مسجدجامعی یادآور شد: محمد زهرایی با «حافظ به‌ سعی سایه» و «چشم و چراغ» شروع کرد و خودش می‌گفت این حافظ اینقدر برکت داشت که زندگی مرا هم برکت بخشید. زهرایی هیچ وقت از سختی‌ ‌نمی‌گفت و همیشه دنبال مسیرهای جدید بود او فکر خلاقی داشت و نسل‌ها‌ را به هم متصل می‌کرد.

پیشنهاد راه‌اندازی جایزه‌ای به نام محمد زهرایی

وی ادامه داد: کتابفروشی او نه تنها پاتوقی برای گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری بود، بلکه بسیاری از بزرگان حول محور شخصیت او جمع می‌شدند. زهرایی یک ناشر، یک فرهنگی و یک شخصیت معیار بود. او همه سختی‌ها‌را راحت می‌دید و در کنار همه می‌زیست و منشا شکل گیری مکتبی به نام مکتبی در حوزه نشر کتاب «زهرایی» شد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پایه هر تحول فرهنگی کتاب است، ادامه داد: زهرایی هیچگاه از این حوزه فاصله نگرفت و امیدوارم راهی که او پیش پایمان گذاشت، همچنان ادامه پیدا کند و فرزندان او این راه را بپیمایند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش با ارائه پیشنهادی گفت: جوایز متعددی برای اهل ادب و هنر و به اسم شخصیت‌های ادبی، هنری و سینمایی وجود دارد. بی‌شک زهرایی شخصیتی است که حول محور او اتفاقات زیادی می‌افتد. من به خانواده محترم آقای زهرایی پیشنهاد دادم تا زمینه طراحی جایزه‌ای را به نام او فراهم کنند. می‌توانیم آن را به صورت یک دوسالانه راه اندازی کنیم و امیدوارم این مسئله تا چهلم ایشان اجرایی شود.

کد خبر 2119891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha